MINUM ARAK DAN LAYAN MUZIK MELALAIKAN SEPERTI KERA DAN BABI

MINUM ARAK DAN LAYAN MUZIK MELALAIKAN SEPERTI KERA DAN BABI

MINUM ARAK DAN LAYAN MUZIK MELALAIKAN SEPERTI KERA DAN BABI | KUALA LUMPUR: Apabila muzik diutamakan sudah pasti al-Quran diketepikan, demikian kandungan khutbah Jumaat Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), hari ini.

Justeru, umat Islam hendaklah takut dengan amaran Rasulullah SAW mengenai ada umat baginda yang meminum arak dan dilalaikan dengan penyanyi wanita bahawa Allah akan membenamkan mereka ke dalam bumi dan menjadikan sebahagian mereka kera dan babi.

Berikut ialah petikan kandungan khutbah tersebut.

Islam tidak menghalang umatnya berhibur tetapi mestilah ada batas-batas dan panduannya. Segala bentuk hiburan yang tidak bercanggah dengan syariat Islam adalah diharuskan.

Namun, akhir-akhir ini budaya berhibur secara melampau atau hedonisme telah merebak di kalangan remaja Islam.

Mereka bukan sekadar berhibur tetapi mereka juga banyak mengikut gaya hidup yang dibawa oleh artis-artis pujaan mereka seperti budaya K-Pop yang bukan sahaja menyanggahi syariat bahkan tidak langsung menepati budaya masyarakat Melayu.

Mimbar ingin mengambil kesempatan untuk mengajak sidang jemaah sekalian terutama bapa-bapa supaya berwaspada dengan budaya hedonisme yang mungkin telah menular dalam jiwa anak-anak kita tanpa disedari.

Bukan sahaja K-Pop bahkan pelbagai bentuk budaya lain yang telah bertapak di negara kita sama ada yang datang dari luar atau dalam negara.

Fenomena ini menjadi semakin meluas disebarkan melalui pelbagai medium seperti media massa, media sosial, internet, majalah-majalah hiburan dan sebagainya semata-mata untuk menarik golongan remaja yang masih cetek akal dan ilmu.

Sememangnya ramai anak-anak muda yang terlalu asyik dengan muzik. Muzik dan lagu-lagu yang diminati sentiasa menjadi halwa telinga mereka setiap masa.

Kesannya, jiwa mereka semakin hari semakin jauh dari cahaya al-Quran yang sepatutnya menjadi hiburan rohani bagi anak-anak. Apabila muzik diutamakan sudah pasti al-Quran diketepikan.

Takutlah dengan amaran Rasulullah SAW melalui hadis yang diriwayatkan oleh imam Ibnu Majah daripada Abu Malik al-Asy’ari RA yang bermaksud: “Akan ada dari umatku segolongan manusia yang meminum arak dengan mereka menamakannya dengan nama lain, kepala mereka dilalaikan dengan bunyi-bunyian dan penyanyi-penyanyi wanita. Allah akan membenamkan mereka ke dalam bumi dan menjadikan sebahagian mereka kera dan babi”. - HARAKAHDAILY 16/1/2015
10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH | Bilik darjah boleh dikatakan satu tempat dimana kita belajar apa yang kita lihat dan lakukan setiap hari.

Tetapi kadang-kadang ada juga perkara yang biasa kita lihat atau buat tetapi tidak diajar di dalam bilik darjah yang membuatkan kita tertanya-tanya kenapa, mengapa dan bagaimana.

Disini kami bawakan 10 perkara yang tidak diajar di dalam bilik darjah tetapi perkara yang biasa kita lihat atau tengok.

Semoga dalam senarai ini ada yang dapat menjawab persoalan anda selama ini.

Teknik penggunaan 'Green Screen' dalam filem.

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

Bagaimana mesin basuh berfungsi

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

Bagaimana Zip Seluar berfungsi

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

Apa yang berlaku dalam tubuh ketika sedang minum air

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

Bagaimana kon aiskrim dibuat

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

Bagaimana Micheal Jackson 'melawan graviti'

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

Bagaimana kipas berpusing

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

Bagaimana anak kunci membuka kunci

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

Bagaimana semut berjalan

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

Bagaimana klip kertas dibuat

10 PERKARA HEBAT YANG TIDAK DIAJAR DALAM BILIK DARJAH

ISU EPAL DARI AMERIKA SYARIKAT DISYAKI TERCEMAR BAKTERIA LISTERIOSIS

ISU EPAL DARI AMERIKA SYARIKAT DISYAKI TERCEMAR BAKTERIA LISTERIOSIS

SEMUA EPAL DARI AMERIKA SYARIKAT DISYAKI TERCEMAR DENGAN BAKTERIA LISTERIOSIS | Dua jenis epal iaitu 'Gala' dan 'Granny Smith' dari Amerika Syarikat yang disyaki tercemar dengan bakteria tersebut disekat daripada memasuki negara ini.

KUANTAN – Kementerian Kesihatan mengarahkan Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan kementerian itu untuk membuat pemeriksaan dan mengambil sampel semua buah epal yang diimport bagi menjalankan ujian mengesan bakteria Listeriosis.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam berkata ujian tersebut dijalankan bagi memastikan bakteria itu tidak menular di negara ini.

“Saya telah arahkan bahagian tersebut untuk buat pemeriksaan dan mengambil sampel buah epal terutamanya di kawasan Sibu dan Kuching di Sarawak.

“Keputusan ujian akan dapat dalam tempoh dua hingga tiga hari. Namun proses ini akan dilaksanakan secara berterusan,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Bantuan Mangsa Banjir di sini, Ahad.

Laporan media pada Ahad menyatakan mengenai dua jenis epal iaitu ‘Gala’ dan ‘Granny Smith’ dari Amerika Syarikat (AS) yang disyaki tercemar dengan bakteria tersebut disekat daripada memasuki negara ini.

Dr Subramaniam berkata setakat ini, pihaknya belum menerima sebarang laporan mengenai jangkitan bakteria itu dalam kalangan rakyat negara ini.

“Kita juga masih menunggu maklumat mengenai ketibaan kontena dan kapal yang membawa epal ini dari AS ke Malaysia.

“Apabila kontena itu sampai nanti, baru kita boleh dapat tahu sama ada buah epal berkenaan berisiko tinggi membawa bakteria itu,” katanya.

Sehubungan itu beliau menasihatkan orang ramai agar tidak risau mengenai bakteria tersebut kerana pihaknya akan memantau perkara ini setiap masa. -mStar Online

SENARAI TELEFON ASAS YANG MEMPUNYAI JANGKA HAYAT BATERI PALING LAMA

TELEFON ASAS YANG MEMPUNYAI JANGKA HAYAT BATERI PALING LAMA

5 TELEFON ASAS YANG MEMPUNYAI JANGKA HAYAT BATERI PALING LAMA | Mungkin pada pandangan sesegelintir, telefon yang bukan dalam kategori smartphone atau kini lebih dikenali dengan telefon asas sudah tidak lagi relevan, namun telefon itu masih lagi penting lebih-lebih lagi bagi golongan yang mementingkan ketahanan bateri.

Lihat sahaja ketika beberapa negeri di Malaysia dilanda banjir besar baru-baru ini, antara masalah utama yang timbul adalah masalah perhubungan apabila bateri telefon sudah kehabisan. Sebagaimana yang kita tahu, jangka hayat bateri telefon pintar hanya sekitar dua hari sahaja manakala jangka hayat bateri telefon asas yang terkini boleh mencecah sehingga sebulan.

Disini kami kongsikan beberapa telefon asas yang mempunyai jangka hayat yang lama berserta dengan harga dan spesifikasi masing-masing. Semoga senarai ini sedikit sebanyak dapat membantu mereka yang kini mencari-cari telefon yang mempunyai jangka hayat bateri yang lama. - Siakapkeli.com.my

1 - Nokia 105 

TELEFON ASAS YANG MEMPUNYAI JANGKA HAYAT BATERI PALING LAMA

Telefon asas keluaran Nokia ini dikatakan mempunyai bateri yang tahan sehingga 35 hari(stand by). Selain mempunyai paparan berwarna, telefon ini juga dikatakan bebas habuk dan tahan lasak memandangkan luarannya diperbuat dari bahan asas yang kukuh.

Keluaran : Nokia
Model : Nokia 105
Bateri : 35 Hari (Standby), 12.5 jam(Masa bercakap)
Berat : 70gram 
Harga : RM60 ~ RM80

2 - Samsung Keystone 2

TELEFON ASAS YANG MEMPUNYAI JANGKA HAYAT BATERI PALING LAMA

Dengan rekabentuk yang nipis, telefon keluaran samsung ini datang dengan pakej lengkap sebagai telefon asas. Telefon ini dicipta dengan meletakkan keselesaan pengguna sebagai objektif terpenting kewujudannya. Memetik spesifikasi telefon ini dari laman rasmi Samsung, telefon ini dikatakan mempunyai ketahanan bateri sehingga 30 hari untuk masa standy. Lebih menarik, telefon ini juga turut didatangkan dengan kamera asas.

Keluaran : Samsung
Model : Samsung Keystone 2
Bateri : 30 Hari (Standby), 7 jam(Masa bercakap)
Berat : 65gram 
Harga : RM80 ~ RM100

3 - Nokia 108

TELEFON ASAS YANG MEMPUNYAI JANGKA HAYAT BATERI PALING LAMA

Nokia 108 merupakan sebuah telefon asas dual sim keluaran Nokia. Antara kelebihan telefon ini adalah papan kekuncinya yang timbul selain dilengkapi dengan kamera 0.3 megapiksel. Telefon ini mempunyai ketahanan bateri sehingga 31 hari bagi masa standy.

Keluaran : Nokia
Model : Nokia 108
Bateri : 31 Hari (Standby), 13.8 jam(Masa bercakap)
Berat : 70.2 gram 
Harga : RM90 ~ RM110

4 - Samsung La Fleur C3520

TELEFON ASAS YANG MEMPUNYAI JANGKA HAYAT BATERI PALING LAMA

Samsung La Fleur C3520 adalah telefon lipat keluaran samsung dan mula diperkenalkan di pasaran pada tahun 2011 lagi. Walaupun sudah lama, telefon ini masih lagi boleh didapati di pasaran. Menurut GSM Arena, telefon ini mempunyai ketahanan bateri sehingga 25 hari.

Keluaran : Samsung
Model : Samsung La Fleur C3520
Bateri : 25 Hari (Standby), 9jam 10minit(Masa bercakap)
Berat : 97.3 gram 
Harga : RM118

5 - Nokia Asha 501

TELEFON ASAS YANG MEMPUNYAI JANGKA HAYAT BATERI PALING LAMA

Walaupun tergolong dalam kategori 'smartphone' juga, telefon ini dirasakan layak dimasukkan dalam senarai ini dek kerana penjimatan bateri yang ditawarkan olehnya walaupun berskrin besar dan mempunyai pelbagai fungsi. Penjimatan ini adalah kerana ia tidak dilengkapi dengan ciri 3G yang kini menjadi kewajipan bagi setiap smartphone. Apa yang menarik, ianya dikatakan dapat bertahan sehingga 48 hari dengan mod standby.

Keluaran : Nokia
Model : Nokia Asha 501
Bateri : 48 Hari (Standby), 17 jam(Masa bercakap)
Berat : 98.2 gram 
Harga : RM150 - RM170

**Kesemua data diambil dari laman web rasmi telefon masing-masing dan laman web gsmarena.com.

**Harga telefon diambil dari beberapa iklan di Mudah.my

MANGSA BANJIR PULANGKAN BALIK BARANG YANG DICURI

MANGSA BANJIR PULANGKAN BALIK BARANG YANG DICURI

MANGSA BANJIR PULANGKAN KEMBALI BARANG YANG DICURI | GAMBAR menunjukkan satu beg plastik berisi toiletries yang dipulangkan oleh seorang pencuri kepada sebuah kedai runcit kini hangat diperkatakan netizen.

Barangan tersebut dipercayai dicuri seorang mangsa banjir baru-baru ini, berdasarkan nota ditinggalkan pada plastik berkenaan yang berbunyi ‘Harap maafkan saya kerana mencuri barang ketika banjir hari itu. Saya pulangkan balik.’

Individu yang bertanggungjawab bagaimanapun tidak diketahui kerana dia dipercayai segera menghilangkan diri sebaik sahaja memulangkan barangan yang pernah dicurinya itu.

Lokasi kedai tersebut juga tidak didedahkan oleh sumber yang berkongsi gambar ini.

Sementara itu, ramai berpendapat mangsa banjir tersebut berkemungkinan terlalu terdesak hingga menyebabkan dia bertindak mencuri tempoh hari.

Tak dinafikan, banjir yang melanda baru-baru ini agak dahsyat keadaannya di sesetengah tempat, hinggakan ada penduduk di kawasan tertentu terputus barangan keperluan.

Apa pun sebagai penganut Islam, kita harus ingat bahawa ‘matlamat tidak pernah menghalalkan cara’.

ISRAEL ARAHKAN PENEMPATAN HARAM YAHUDI DIROBOH

ISRAEL ARAHKAN PENEMPATAN HARAM YAHUDI DIROBOH

ISRAEL ARAHKAN PENEMPATAN HARAM YAHUDI DIROBOH | BAITULMAQDIS: Mahkamah agung Israel mengarahkan pihak berkuasa Israel meroboh salah satu penempatan haram Yahudi paling lama dan kontroversi di Tebing Barat.

Khamis lalu, mahkamah berkata penempatan puncak bukit di Amona mesti dikosongkan dalam tempoh dua tahun. Amona dibina pada 1995 di atas tanah persendirian Palestin, tanpa persetujuan kerajaan Israel.

Pada 2006, polis Israel memusnahkan sembilan rumah di kawasan itu, mencetuskan pertempuran berdarah antara penduduk dan penyokong yang menentang polis serta askar. Beberapa buah rumah masih tinggal.

Kerajaan menghentikan kerja-kerja meroboh baki penempatan itu, walaupun selepas tarikh akhir mahkamah.

Penduduk mendakwa mereka membeli tanah di lokasi penempatan haram itu, walaupun beberapa pemilik tanah Palestin berkata proses jual beli itu membabitkan penipuan.

Palestin mahu menubuhkan negara di Tebing Barat yang diduduki Israel. - AP

KAUM ADAM JUGA MAMPU BUAT MULTITASKING

KAUM ADAM JUGA MAMPU BUAT MULTITASKING

BUKTI KAUM ADAM JUGA MAMPU BUAT MULTITASKING | KEBIASAANNYA orang sering mengatakan kaum perempuan yang paling juara kalau buat dua kerja dalam satu masa.

Tapi video ini berjaya mengubah persepsi apabila seorang bapa dalam video ini boleh lakukan dua kerja dalam satu masa!

Dalam keadaan tidak menang tangan, si bapa ini gigih juga nak menyarung seluar sementara tangannya sibuk mendukung si anak.

Memang gigihlah cik abang oi! Haha!

INILAH ISTERI PALING PEMALAS DI DUNIA

WAJAH ISTERI PALING PEMALAS DI DUNIA

WANITA INI DINOBATKAN SEBAGAI ISTERI PALING MALAS | Wanita ini Kate dinobatkan sebagai isteri termalas dalam website Dailymail.co.uk, Jolokan ini bukan kerana penampilan Kate, tetapi adalah kerana perlakuan Kate yang tidak seperti isteri biasa di dunia ini.

WAJAH ISTERI PALING PEMALAS DI DUNIA

Beliau tidak pernah memasak, membersihkan rumah, bahkan tidak suka mengurus anak-anaknya. Semuanya ini  dilakukan sang suami yang bekerja mencari nafkah, sekaligus mengurus pekerjaan rumah. Perghhh ada jugak isteri macam ni. Jatuh dayus dah kat suami macam ini....

WAJAH ISTERI PALING PEMALAS DI DUNIA

Kate berkata dengan bangga bahawa Ben mungkin lebih sesuai mengurus rumah setelah pulang kerja. Sedangkan Kate terlalu penat setelah bekerja seharian sebagai seorang penulis. Apabila suaminya menyiapkan makan malam, Kate lebih memilih untuk manicure kuku atau login ke Facebook...

WAJAH ISTERI PALING PEMALAS DI DUNIA

WAJAH ISTERI PALING PEMALAS DI DUNIA

WAJAH ISTERI PALING PEMALAS DI DUNIA

Sebagai seorang penulis, Kate bekerja di rumah. Dia sering bekerja seharian hingga tengah malam....

AKHBAR JERMAN TERSILAP SIAR GAMBAR PERSENDA YAHUDI

AKHBAR JERMAN TERSILAP SIAR GAMBAR PERSENDA YAHUDI

AKHBAR JERMAN TERSILAP MENYIARKAN GAMBAR PERSENDA YAHUDI | Sebuah akhbar Jerman semalam dikatakan telah melakukan kesilapan besar yang tidak disengajakan dimana mereka telah tersilap menyiarkan gambar kartun dari majalah Charlie Hedbo.

Gambar itu sebenarnya disiar oleh The Berliner Zeitung sebagai tanda sokongan kepada majalah tersebut tetapi mereka tersalah ambil gambar kartun yang mempersenda Yahudi dan dijadikan muka depan.

Tanpa disedari satu daripada kartun itu ialah lakaran Joe le Corbeau menunjukkan seorang Yahudi ortodoks berkata, “1 million rebate out of six, for Palestine"(1 juta rebat daripada enam, untuk Palestin.)”

Ungkapan "rebat" sebenarnya digunakan untuk menyindir peminpin agama Yahudi.

Bagaimanapun ini bukanlah kali pertama akhbar yang mempunyai 400,000 pembaca setiap hari ini menghina Yahudi.

Sebelum ini The Berliner Zeitung pernah menyiarkan karikatur Israel sebagai raksasa jahat dan menggambarkan pengasas Facebook Mark Zuckerberg sebagai Octopus hooknosed gobbling dunia.

CARA BELI RUMAH DALAM MASA 3 TAHUN

CARA BELI RUMAH DALAM MASA 3 TAHUN

TIPS SIMPAN DUIT UNTUK BELI RUMAH DALAM MASA 3 TAHUN | Ramai yang tertanya-tanya, mampukah golongan muda zaman sekarang membeli rumah mereka sendiri. Tiada yang mustahil di zaman serba canggih ini.

Jom kita ambil sedikit info mengenai tips untuk menyimpan wang untuk membeli rumah dalam masa 3 tahun.

BELILAH RUMAH SEBELUM 30 TAHUN

Cabaran beli kediaman sebelum usia 30-an. Jangan merungut lagi kediaman mahal, mari kita berusaha dengan langkah-langkah ini :

1.Buat satu Tabung Rumah Impian

2.Lebih hebat jika kita boleh buat potongan RM500 sebulan jika bujang

3.Jika dah kawin suami RM250 dan isteri RM250

4.Supaya lebih disiplin dan konsisten isi borang arahan tetap simpanan Tabung Haji atau ASB.

5.Setahun kita telah ada RM6000 simpanan

6.Setelah 3 tahun simpanan tersebut akan jadi RM18 000 sahaja

7.Jika kita ada bonus atau tutup Astro kita boleh tambah lagi RM2000. Jumlah terkumpul RM20 000

8.Ishh…geramnya rasa macam nak beli kereta baru (jangan jadi dungu)

9.Sasaran kita rumah yang harga RM150 000

10.Rumah kecil dan sederhana saja, lebih baik dari menyewa

11.Bayaran deposit sekitar RM15000 (10%). Baki yang ada bayar lawyer, duti setem, jurunilai dan sebagainya

12.Duit tak cukup KWSP akauan 2 ada. Amacam? Ada berani?

13.Oh lupa, semak rumah subsale di mudah.my

14.Jangan beli rumah dari pemaju, tengok harga dah bebulu

15.Jika berilmu deposit itu boleh dapat rendah dari jumlah itu

Ilmu mesti ada. Baca buku cari ilmu. Mesti dapat rumah satu. Wallahu A’llam