Sanggupkah Anda Berkahwin Dengan Wanita Yang Tiada Dara?

Sebuah akhbar tempatan melaporkan bahawa di negara ini dalam tempoh satu jam, seramai 6 orang gadis kehilangan dara mereka. Satu kajian juga menunjukkan 15,000 anak luar nikah dilahirkan setiap tahun.

Perangkaan ini boleh menjadi satu tamparan hebat kepada kaum lelaki yang merancang untuk mendirikan rumah tangga. Ini kerana mereka bakal dihimpit dilema kerana kemungkinan memperisterikan wanita yang telah kehilangan dara sebelum waktunya.

So, persoalan kat sini, adakah lelaki zaman sekarang masih lagi mementingkan status dara pada seorang gadis? Secara ringkasnya ini adalah pendapat peribadi aku, yang mungkin mewakili pendapat sesetengah golongan lelaki.

Gambar sekadar hiasan tiada kene mengena dengan isi kandung artikel ni.

Aku rasa zaman sekarang ni pun lelaki masih lagi mementingkan status ‘dara’ seorang gadis. Bagi aku, dara tu melambangkan kesucian, maruah dan keperibadian wanita.

Bukan bermaksud wanita yang tidak mempunyai dara itu tidak suci, mungkin mereka sukakan aktiviti lasak sehinggakan tanpa disedari mereka kehilangan dara. 

Kalau macam tu, aku tetap terima melainkan perkara tersebut berlaku kerana zina. Bagi kes lain, seperti mangsa rogol, ianya terpulanglah kepada lelaki untuk menerima atau tidak.

Perlu diingatkan, kes seperti mangsa rogol ini berlaku bukan atas kehendaknya.

Sebenarnya, status dara ne perkara yang subjektif. Lain orang lain pemikirannya.

Walau bagaimanapun, Tuhan dah tentukan jodoh kita.

Macam mana sikap kita, begitulah jodoh kita.

Jadi, kalau kita mementingkan status dara atau gadis, kita sebagai lelaki kena juga mempertahankan keterunaan kita.

Walaubagaimanapun, janji Allah itu pasti, perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan sebaliknya.

Apa pandangan anda?
ISTERI SUKA SUAMI TAHAN LAMA!
JANA PENDAPATAN TANPA HENTI WALAUPUN ANDA TELAH BERHENTI!
BINA BLOG BISNES UNTUK KEMBANGKAN BISNES ANDA DI INTERNET! MURAH & CEPAT!
Wujudkan Suasana Islamik Rumah Anda Dengan Alunan Azan Setiap Waktu, Bacaan Quran & Zikir! Free Poslaju & Free Gift!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

70 Comments

janji allah itu pasti....:)

Reply

rasa nye ada pembetulan pada ayat tu. dara tu tetap ada kalau buat aktiviti lasak dan selaput tu terkoyak. even ada perempuan yang lahir tanpa selaput dara tu. yang buat perempuan hilang dara adalah apabila dia melakukan hubungan badan dengan lelaki. memang betul perempuan baik adalah untuk lelaki yang baik. tapi pernah terfikir tak kenapa ada perempuan yang kurang baik dapat lelaki yang baik? pada aku benda tu adalah satu ujian kepada kita untuk menilai iman kita kerana kalau kita betul2 baik kita mesti boleh bimbing perempuan tu ke arah yang baik kan. ohh well just pendapat aku~

Reply

saya terime aje.. asalkn wanita itu taubat(jika khilaf)..ataupun jujur(jika kemalangan)

Reply

bgi sya mmang trima pompuan cmtu..tu pun kalau ada sebab-munasabab yang boleh saya terima..

Reply

walauapapn jika dia menjadi istri. sy ttap akan didik dia.

Reply

aku x nk yag ade baki owg sbb aku bukan murah..so dara tu still aku nak untk yang halal..

Reply

gadis yang tiada dara dan yang masih ada dara boleh diketahui melalui beberapa perkara...

Reply

xkisah laa dara atau x..yg penting niat kite..klau kite nak jadikan die seorang isteri..kite kene menerima..kita sebagai suami..wajib membimbing isteri kita..insyaallah..dia akan menjadi isteri yg terbaik buat kite di dunia dan akhirat..wallahualam.

Reply

pada aku tiap org perlu dibagi peluang utk berubah..jgn menghukum org atas kesalahan lalu tp bg dorongan utk berubah lebih baik...xde insan yg perfect...

Reply

Setiap Orang ada buat kesalahan, tak kisah la dara atau tak, yang penting dia sanggup bertaubat dan tidak mengulangi perkara tu, setia pada suaminya, mendengar teguran dan nasihat suami dia, Jangan ingat orang yang masih dara, bila dah kahwin tak kan curang, ada juga kes yang si isteri curang dengan lelaki lain.

Reply

kalau dia xda dara pun x ap..asalkan da berubah..xkn ulang perbuatan tu..n kita beri dia kepercayaan.. kerana kita menyayangi dia kerana kita sygkn dia..kita menyayangi dia bkn kerana dara..bkn juga kerana paras rupa..tp kerana perwatakan dan akidah.. yg rosak boleh dibaiki..yg buruk bole d renew.. ckp sng kn aku ni..mmg sng aku ckp..sbb isteri ak mmg xde dara pun masa aku terima dia jadi isteri..n aku tau 3 taon sblum kawin..

Reply

kdg2 org xleh terima..tp kalo sume org xleh terima..mana la tempat utk diorg ni kn..xkn la nk membujang smpai ke tua..jodoh itu pasti akan datang.. tp kalo dpt temu jodoh ikut cara mcm dlm drama pun sronok gak..hahahaah

Reply

x kawin pun xpe ngan pompuan yg serahkan dara kat org lain dlu. lps tu mmg x amik la hampas ni.. bayar hntaran mahal2 xkn nk amik yg xde dara dow.. mlm prtama pun dh x rasa nikmat. lubang luas sedepa.

Reply

masa komen mmg bnyk org ckp snggup tp bila dh ditakdirkan dpt isteri yg dh beri dara pada org lain dulu cmna? cuba bayangkan pompuan tu biasa tidur ngan sahabat2 anda. hari brkahwin sahabat2 leh ckp "bini ko tu bekas aku" xpun diorg tersengih tnpa ckp apa2.

Reply

Laki nk y ad dara.. tp Lau laki y da x teruna tu cmne.. sbulan kawen da bosan ngn bini.. ap pn x blh la laki mlayu ni...

Reply

ntah ape2 la komen kt ats nie....

Reply

terime je la , kalo hati dah ikhlas antara satu sama lain , mencinta dia bukan kerana daranya tetapi mencintai dia kerana allah swt...

Reply

yg xde teruna sedo2 la cket, sesuai ngn yg xde dara
bagai pinang dibelah2..tobatle kome

Reply

Apa maksud maseh dara atau apa maksud maseh gadis.., dua dua perkataan itu serupa ia melambangkan kecucian wanita yang maseh belum pernah melakukan hubungan sex dengan lelaki.

Macam mana rupa bentuk dara didalam harfiah yang sebenar., sebenarnye apa kita mahu tahu macam mana bentuk fizikalnye sebab dia kat dalam dan tak payah lah nak buka buka dan periksa benda tu kehkehkeh..
K lah.. sebenarnye Selaput Dara Wanita
atau Dara itu adalah satu regangan daging nipis seperti bawang yang meregang di pintu masuk lubang faraj. Ia sukar dikenal pasti oleh mata kasar terutama oleh lelaki yang melihatnya buat pertama kali. Dara dianggap sebagai mahkota wanita semua bangsa di setiap zaman, hatta dizaman moden sekali pun dan dizaman kemudian dahulu atau mungkin dizaman akan datang.

Seorang wanita yang maseh dara atau tidak yang bakal dikhaweni oleh seorang lelaki terpulang kepada penerimaan lelaki itu sendiri. Kalau dia merasa dara seorang yang akan dikahweni itu sangat penting lebih daripada segala segalanye terpulang lah pada lelaki itu sendiri.

Tetapi ada lelaki yang tidak mementingkan soal dara atau gadis seseorang perempuan itu kerana yang lebih penting didalam perkahwenan adalah soal hidup berumahtangga selepas nikah hingga akhir hayat.

Kehilangan dara atau gadis seseorang perempuan bukan hanye disebabkn oleh tusukan zakar lelaki sahaja tetapi banyak faktor lain mungkin kerana bersukan atau kemalangan atau kecederaan dialat sulit atau beronani hahhaha... Cume kebanyakan lelaki tidak dapat menerima kehilangan dara seorang perempuan bakal isteri mereka kalau perempuan itu kehilangan dara kerana disebabjan hubungan sex ..

Tak pe lah aku nak pilih janda aje jadi tak perlu nak risau risau atau kecoh kecoh pasal dara atau tidak kehkehkeh

Reply

hahaha...kite janda...pilihlah kite....keh..keh..keh...

Reply

ermmm....mcmne eah ssah jgk..kes..ni..tp..nk wat cmnekn...da akhir zaman...aq trime je..bkl istri..aq tu cmne..ad ke xad daranye...sbb kite bkn..taw pn....jdoh n bkal istri kite ni gn spe..lau kite..tahu..dri dlu kite da cri n cbe jge die...krne kite da tahu..nnty kite akn kwin gn die kn...tp mlngnye..kite xtaw...jdoh kite..gn..spe...so..kite kne la trime..bkl..istri kite tu seadanye...sbb..Allah...akn bgi ssuatu yg straf gn hmbanye....sbb kite bknnye perfect pn...mungkin itu blsan..ats prbuatan kite masa lmpau...just my pndpat...

Reply

Sebenarnya saya setuju dgn semua pendapat... :)

Ada llki yg sgt ptgkn kedaraan seorg wanita krn itu lambang si wanita menjaga akhlak n maruah diri. Ada yg open kerana mungkin mrk terdedah dgn kehidupan sosial semasa. Apapun percayalah.. dalam hidup kita, kita pasti dikejar bayang dosa lalu... pengalaman berdepan permasalahan rumah tangga dewasa ini, menunjukkan antara punca perceraian adalah kerana pasangan yg tidak mengambil berat urusan penyelenggaraan akhlak kita semasa remaja @ sebelum bernikah. Ada pula pasangan yg tdk dapat menerima pasangan wlaupun sblm ini kata ok..boleh terima... :(

Kenapa ini terjadi? Mungkin pelbagai sebab... justeru, jika sayang..biarlah kerana Allah dan niat kita mahu membimbing ke arah jalan yg benar. Saya salute dgn lelaki yg sanggup terima pasangan yg sudah tiada dara krn jiwa anda sgt kuat dan berani. Kerana apa? Bukan mudah untuk kita berdepan dgn tohmahan atau cakap2 org...kadang2 pertimbangan kita mudah goyang hanya kerana org mengata itu ini ttg sejarah hidup kita yg lalu...

Apa pun..kita semua wajar cuba jalani hidup di atas trek yg "bersih" agar jiwa kita tidak kacau di hujung usia... pis yo...

Reply

wow...byk komen kt cni...kat article len xde byk cmni...:p

Reply

maaf....bkenaan ayat "perempuan baik untuk lelaki baik,perempuan jahat untuk lelaki jahat",ia bukan janji tetapi peringatan keras untuk mereka yang kurang baik berubah kpd lbh baik...

Reply

salam. saya setuju sgt2 dgn pandangan di atas mijie ni. isu ni subjective sebenarnya. berlandaskn kata2 Allah lelaki baik utk perempuan baik ini la mendorong sesetengah individu "menjaga" kehormatan diri demi mendapat "kehormatan" in return as Islam pun sgt2 mementingkn "kesucian" & "kebersihan" demi menjamin keharmonian & kebahagiann rumahtangga kelak. ini jaminan Allah. [jgn sangkal kata2 Allah, boleh jatuh kufur]

Namun.. rata2 lelaki nowadays [islamic gile/so-so] pun open to accept girl yg xde dara since setiap org akan buat silap kn.. and mgkin factor persekitaran may influence their perception on these issue.. [lelaki x suci ape tah lg, sure no prob ryte?? =P ] tp yg pntg berbalik pd niat anda..klo korg da btol2 well prepared mental & physical, just go. protect and guide ur dream girl. jgn kerana prm tu cam baik2 je, cntik, body solid, ahh.. x kesa la dara ke x dara. later bnda ni jd isu berbangkit/perkara berungkit. even x kluar dr mulut, mgkin terdetik dlm hati.. *sigh~~~~* and mcm2 consequence mgkin berlaku. [so x fair klo bnde ni jd issue if that girl btol2 da bertaubat]. so korang lelaki jgn cakap OK kt mulut je!! mesti guide kami hgga ke syurga [aku prm.. even suci lg.. tp aku tetap back up kaum aku] hee

sbb tu.. islam SURUH lelaki mahupun PEREMPUAN jaga kemaluan & kehormatan as bnda tu akan mnjamin keharmonian rumahtagga kite kelak. itu PASTI. walaubagaimanapun.. setiap manusia akan berubah. x semestinya yg awal baik akn berakhir ngn baik.. and x mesti yg awal x baik akhir pun akn jd x baik. heee.. berbalikla pd Allah. sungguh dia mengetahui ape pun yg kite x tahu.. dan sesungguhya pintu taubat sentiasa terbuka untuk kita.. insya Allah... =)

Reply

Sebuah firman Allah yang menyatakan bahawa wanita yang baik itu untuk lelaki yang baik dan begitu juga sebaliknya. Firman Allah ini boleh ditemui dalam surah an-Nur ayat 26

Tetapi ada sesetengah di antara kita kurang jelas dengan maksud ayat ini kerana pada pandangan mereka, ramai pasangan yang mereka temui tidak selalunya demikian. Ada lelaki yang baik tetapi berkahwin dengan perempuan yang derhaka. Ada juga perempuan yang baik tetapi si suami begitu zalim.

Harus diingat, Seandainya kita ini sebaik dan semulia Asiah, kita juga masih belum layak untuk mengakui bahawa kita hanya layak menerima pasangan yang baik. Namun sebagai hamba yang disayangi-Nya, Allah tidak akan sesekali menzalimi kita.

Sebaik atau sejahat manapun pasangan yang kita terima setakat ini, itulah yang terbaik buat kita. Allah tidak pernah salah dalam aturannya. Namun untuk mencari yang lebih baik, Islam telah memberikan garis panduan yang jelas dalam ajarannya. Kita hanya perlu belajar dan mula mengamalkannya.

Reply

Lelaki kalu x gatal xkan jadi cm tu..perempuan ikut je dgr ckp lelaki bende tu xkan tjadi...memang la smua bernasfu you must control youself.aku pun lelaki tapi xde buat cm 2 kt pmpuan ingat Allah s.w.t.kalu owg len buat cm tu kat anak kowang mcmane

Reply

Lelaki kalu x gatal xkan jadi cm tu..perempuan ikut je dgr ckp lelaki bende tu xkan tjadi...memang la smua bernasfu you must control youself.aku pun lelaki tapi xde buat cm 2 kt pmpuan ingat Allah s.w.t.kalu owg len buat cm tu kat anak kowang mcmane

Reply

Lelaki kalu x gatal xkan jadi cm tu..perempuan ikut je dgr ckp lelaki bende tu xkan tjadi...memang la smua bernasfu you must control youself.aku pun lelaki tapi xde buat cm 2 kt pmpuan ingat Allah s.w.t.kalu owg len buat cm tu kat anak kowang mcmane

Reply

erm..trpulangla jika nk mnerima wnta yg xde dra atau x,,jika mnrima
skdar utk mnyakitkn hati,baik xpyh,,trimalh dia sekhlas ati,,krna
ddunia ni tiada yg smpurna..:'(

Reply

Isu tak ada dara bukan salah perempuan 100% . . Benda tak akan jadi kalau tak ada pihak lelaki . . So nak tegaskan kat sini jangan pasal tak ada dara or ada anak luar nikah je nak salahkan perempuan seorang . . Lelaki seronok je . . Tak ada sesiapa nak salahkan . . Tak adil la . . Pastu selalunya si tak ada teruna pun nak kahwin dengan si ada dara . . Agak-agak mana tempat untuk si tak ada dara tadi ? Rasa-rasa lelaki tak ada teruna pun da ramai kot . . Cuma kita tak tahu je .. Kan ?

Reply

sibuk mahukan perempuan dara, tapi diri sendiri dah tak teruna.
renung2kan..

Reply

Kalau dalam sejam 6 org gadis hilang dara, samalah lelaki hilang teruna dlm tempoh yg sama. makhluk lain ke yg hilangkan dara perempuan tu? kalau tidak org lelaki? Makhluk lainke yg bagi benih smpai keluar anak luar nikah beribu-ribu tu? maknanya lelaki pun berdozen yg tk teruna, dan itulah jodoh kamu juga-wanita yg tiada dara. Kalau jodoh kamu salah satunya masih suci, tak kira lelaki atau perempuan, sesungguhnya itu rahmat tuhan bagi orang yang bertaubat atau rahmat ke arah kenbaikan...

Reply

Ada yang tulis wah.. very the vass... tak kisah lah ape lah.. siap keluar firman2 semua. begini ajelah ambik mudah, apa aje yang korang nak buat sekarang, ingat aje akibat nya kemudian hari. Kata tak kisah sekarang, sekali bila dah ada masalah dalam rumahtangga, hah! mulalah tu ungkit sana ungkit sini. Ingat, hati manusia mudah berubah.. Tak yah nak buat track record. Lelaki ngan perempuan sama jugak. Kalau rasa2 tak nak tanggung musibah. Kalau korang leh simpan rahsia hitam korang sekarang, mungkin selamat lagi, tapi besok2 siapa tahu. So beringat lah sendiri okey. Cau cin cau! -anti cakap tak serupa bikin-

Reply

ingat la lelaki, sekali kau rosakkan anak dara orang, jaga2 lah saudara perempuanmu :)

Reply

lupakan masa lalu.
mulakan hidup baru..
berdoa la selalu..
agar bahagia keanak cucu...

Reply

aku nak isteri yang masih ada dara jer..kalau masa kahwin ngan aku dah takde dara,siap2 ler jadi janda,aku ceraikan..sapa suruh buat zina dulu..bukannye kite ni tak beragama..

Reply

setiap manusia ada buat silap, tak kisah la (boy or girl).yg penting kite kena pasti dia dh btul2 brudah atau blm. mungkin yg lepas tu bkn atas kehendak dia,kite bkn thu.masa silam girl tu mcm ner kan???
bgi aku,aku terima lau pon ada atau tak,ikhlas aku terma lau dia dh xberdara,.janji dia thu kesilapan lama dia,kesedaran dia dia brtaubat,.jujur dalam hubungan,..baru lah laki boleh didik dia..
ajar dia kejln yg benar....jgn la hncurkan pulak...
fikir2 lah..kite tak thu siapa jodoh kite...itu rahsia allah... doa shaja yg dpt bntu...yg baik tu dri allah, yg sebaliknya mesti ada hikmahnya...
cuma kite saja yg mampu menilai dan pilih..
assalamualaikum

Reply

kita nie kalau ajar berperang dengan yahudi korang nk tak??????
kalau aku nk doh.....dri pada berperang dgn nafsu sendiri....
aku rela n g berperang.... sebab nafsu jgk sesama manusia ada yg terlanjur..first dara hilang pastu buad ank,then buang kat tmpt samph...bdn besar mcm the rock pon tak blh lawan nafsu....
fikir2 la...iman pon tak kuat....mcm ner nk lawan nafsu....lagi2 nk puasa dh nie???
salam.....

Reply

hurmmm,,,jujur bagi aku...aku tak leh terima...aku sendiri pon teruna g,,,,ok yg tu tak penting g pon aku nie kat sini anonymous...hahhaa benda mcm nie malu nak di perkatakan,,,tapi sebab aku anonymous its ok ...!

ok first....benda mcm nie dua2x pihak salah,,,,tapi,,,korang kene ingat.,,,si lelaki tu perosak apa dia buat kat korang sekalipun kesan tak tinggal kat dia,,,dia da sedap mcm tu ja la dia da sedap bela...si wanita nie,,,memang kantoi la masa kawin nanti,,,selaput da hilang,,,dah luas,,,

OK,,,lelaki nie kebanyakkan (bukan semua ) memang buaya...aku sendiri pon buaya cuma aku nie tak terjerumus lagi ke lembah zina nie sebab tak pernah ada awek dari dulu lagi sebab tak ada (kalo ada memang aku pon sama ja la) sapa pon nak ...tinggal tunggu jodoh aja la.hurmmmm

yang masalahnya,,,,perempuan nie...memang BODOH,,,,terang2x berdua2x
dengan bukan muhrim tu haram...ada orang ketiga kat situ....Berdua2xan bermaksud korang yang rela sendiri pergi ikut lelaki tu....tak kira la dia pujuk punya pujuk ka,,,memang salah korang,,,korang yang pergi ikut cakap dia,,,,dia suruh buat benda haram pon korang buat dgn rela hati waaa konon bukti cinta,,,ibarat suruh makan taik korang makan,,,memang jelas la kebodohannya kat situ,,,satu lagi korang sendiri yang mengatal cari pakwe,,,couple2x semua tu,,,,berdua duaan,,,sory,,,,ibarat ,,, katakan kat kolam depan tu ada buaya,,,bodohla boleh lagi pergi masok kolam tu...memang habis la daging di ratah si buaya tu....mana letak akal????benda nie sama gak....korang da tau kalo korang ikut kata lelaki ajak buat maksiat da menyimpang dari ajaran islam...soalannya yang korang lagi pergi ikut cakap si lelaki buaya sapa suruh????da tau benda tu haram merosakkan diri korang,,,pergi buat lagi sapa suruh????bahlol bahlol...

ooooo,,,,,"semua orang pernah buat silap" ,,,"benda da lepas biar la lepas " "I di paksa la (bodoh apsal tak report polis..."
"Dulu I jalan tepi semak ada orang tarik"<<<kalo yang nie aku boleh terima tapi kene periksa dulu takut dia kencing ja,,,
"Masa tu I budak mentah,,,kecik lagi"<<<<<yang nie paling aku panas,,,weh bahlol ko mengaku ko budak mentah,,,tapi da pandai cari jantan,,,????mamat skema boleh la termakan ayat yang nie....

nie aku nak tanya,,,asal orang sekarang tak tau bezakan "Buat silap " Dgn sengaja buat silap " ????
nie aku nak terang kan....katakan cikgu korang tanya...1+1 berapa jawapannya...??korang tengah berangan ke benda lain...lepas tu tersilap jawab,,,1+1 = 3 cikgu,,,yang nie ye buat silap sebab time tu korang tak clear lagi....masalahnya...si perempuan bahlol nie....diorang da tau da zina tu haram...diorang da tau da maksiat tu haram,,,haram di sisi islam...da di beri didikan agama oleh ibu bada (mungkin ada yang tak dapat).senang cerita benda tu da clear da kat kepala otak korang,,,,apsal lagi korang pergi buat????terang2x ini bukan buat silap namanya...memang sengaja buat silap...

tapi apapun.,,buat yang dah bertaubat,,,jangan risau,,,ada jodoh korang,,,cuma untuk yang lelaki....kalo korang nak terima wanita2x mcm nie,,,,kaji selidik dulu apa yang da berlaku...tanya diri korang sendiri sama ada boleh terima diorang atau pon tidak...kalau 50/50 baik jangan sebab hal ehwal khawin nie bukan untuk semalaman ja....katakan jodoh panjang sampai anak cucu,,,kalo korang 50/50 boleh terima baik jangan la...nanti mcm2x persoalan akan timbul...terseksa jiwa korang...kalau nak terima ,,,terima seadanya ,,,terima dengan hati terbuka seikhlasnya...pandang dia yang sekarang lupakan masa silamnya....kalo tak boleh...baik jangan

Reply

mmg susah nk pertahankn dara skrg ni..mcm2 cabaran..nk2 lgy kalo ade spesis lelaki yg xnk mengaku dia salah....lelaki senang la citer dye...dye da dpt sedap konon2nye CINTA ...blah la wehh~!! kalo cinta kau xkn ambik harga diri pompuan yg kau syg tuh...yg pompuan pon same...ade otak FIKIR logic la...dara cuma ada satu... kau lepaskn pada org yg belom tentu nk kawin nan kau....ape nk jdy?? ishh3...ade lak yg bangga xde dara....ishh aq xphm la...pasal yg hilang dara cuz sukan, kemalangan or maybe mmg dilahirkan tanpa selaput dara...rse nye cume selaput jea....yg dlm tu still ketat lgy...ape2 hal..Tuhan berikn akal fikiran untuk kita gunakn...bkn untuk jdykn hiasan..n for others yg ..mne ek aq bce tdy...xde dara teros nk ceraikn....adess...ko kawin semata2 nk dara ke?? kalo kau kawin setakat nk tunjuk hero baik xyah~!! menyemak jea..kau pon belom tentu perfect sampai nk hukum org sesuka aty...kalo misalnye dye da taubat n dye xkn ulang perkara terkutuk tu lgy...terima je la~!! ni sampai nk cerai2...

ape2 hal aq ckp ni bkn sekadar nk penuhkn komen....aq ckp ni peringatan untuk mereka yg kat luar sne n untuk diri aq sendiri...Kite ni org pompuan kalo da ilang dara...automatic org akn anggap kita murah....itu aq mmg pasti sgt3...so pada yg xde dara...taubat lah...selagi ade mse...bgy yg masih dara walaupun majoriti dye sikit...jaga lah sehabis mungkin...kalo boleh...xyah caye lansung ckp lelaki nih...agk2 kalo dye pujuk rayu ...cer korang jwb balik ..."Kalau betul awk cinta...awk xkn ambil sesuatu yg amat penting bgy sye"....tetapkn pendirian korang...jgn mudah termakan pujuk rayu....Paham?!

and for girls....cube tnye diri awk sendiri...dara tu penting x bgy awk??

Reply

Hari ni terbuka nak komen. Selalu tengok entries mcm ini... tapi x terlintas nak comment. I kenal husband I, 6 tahun sebelum kahwin. Ada banyak benda kami kongsi tapi ada satu yang yang i simpan hinggalah kami kahwin baru rahsia itu diketahui walaupun bukan dari mulut yang membicarakannya..

Thanks to my beloved husband for all of joy and happiness that you gave to me. I truly appreciate all. You're man i respect and the man I want to be with forever.

Sebulan sebelum kahwin I set a date and having serious talk. I tanya husband I. Reason dia menerima I untuk dijadikan Isteri? I boleh bagi dia seribu 1 sebab terima dia sebagai calon suami. Tapi satu je Hubby I cakap time itu. He fall falling in love with me. Alasan dia memang betul2 menakutkan saya waktu itu. Sebab pada saya cinta itu bukan satu jaminan. Saya cakap padanya. What if, I'm not as you think I am? I'm not as pretty (its subjective) as you looking right now...either out or inside me? What if... i'm not me after..."

"I am perfect when I with you. What perfect for me maybe not for other. But only God knw.... without you only God knw how its felt. If God allow...I am sure you the best for me"

Then after sebulan kami pun kahwin. Malam pertama I, seriously I takut, fear me most because I'm not V. Subuh I tengok suami I. I tahu mesti dia tahu I x V. I x bagitahu sebab bukan nak menipu tapi a few ustaz dan ustazah suggest benda ini biar diamkan sahaja.

Hati I memberontak x senang, so I mintak maaf dengan hubby pagi tu tanpa beritahu kenapa. Dia senyum je.

"Kun faya kun, (Be, and it is) remember I said before? If God allow...I am sure you the best for me"

Selama ini I selalu meragui lelaki dan cinta. Dan kepercayaan I pada Allah juga not as strong as him. Tapi hari itu di antara lebih 14juta lelaki di Malaysia. Dia lah satu2nya lelaki berjaya merungkai segala keraguan dan kepercayaan. Mungkin dalam 14 juta lebih lelaki Malaysia hanya dia seorang yang mungkin menerima I seikhlas ini.

I ingat orang selalu ckp "perempuan baik untuk lelaki yang baik dan sebaliknya..." I tahu i x sesempurna dia dengan ini setiap hari I belajar untuk mengejar kesempurnaan kerana Allah dan dia" I want to be a wife who he can proud of... not a wif who make his pride lay down"

Apa yang I nak bagi tahu adalah jika nak menerima pasangan dalam hidup. Terima dia seikhlas tanpa sedikit pun keraguan. Kerana sedikit keraguan itulah adalah syaitan yang akan menghancurkan hidup anda. Terima kerana itu adalah ketentuan Allah. Clear all of our thought if you want to make somebody as your life partner. If you can't... you better back off in the respect way...not run away.


Reply

Terima p.an seihlas hati sebelum jadikan isteri jgn jadi mcm saya isteri dingin seb sblm kahwin dah selalu berzina bila dah kwn tak rasa seronok mcn berzina seb syaitan tak ada bubuh perencah akhirnya saya yg sensara dan makan hati.Jaga2lah dgn prmpn skrg oilih yg telah beragama jgn baru nak didik pasal agma krna kita pun bknya alim sgt.

Reply

my comment is "no comment"

Reply

kalau aku..aku xkesah pun....betol ckp sesetengah org kt sini...

Reply

kebanyakan lelaki ni cakap je lebih...tapi hakikatnya langsung tak...

Reply

nak hantaran gila2..tapi status x tau lagi..

Reply

Klu xde dara,xpyh la nk kawen ltak hrga mcm nk beli kondo~haih.klu cmtu,mmgla aku xterima!

Reply

budak perempuan skang kalu dah couple dah boleh main(saya katakan ini sebab banyak yg berlaku lg la budak sekolah)

Reply

My future wife was raped twice in her life. But as time goes by each day, my love for her keeps increasing. Shes the best i ever had. Someone that cares and loved me soo much that ive never experienced before. Because of this love we have, i never really cared for whatever that happened before because the way i see it, perhaps maybe because of that she treasures the love i have for her. I will always love my beautiful wife-to-be. ツ

Reply

byk komen mngarut & lwk. bdk2 skrg kapel mesti nk main. kapel lak mase skola rendah. msk ipt brg dh barai. loose giler. nk bt bini ape kejadahnya. tu yg nuar sedap main bontot tu. ketat nikmat yee. akakkakakakakakakakaka...

Reply

spatutnye bkn kesihatan pasangn je yg wajib bt checkup. dara bkl pngantin wanita pun same. sbb yg kuar ongkos pkahwinn kan lelaki. lelaki ade hak perr? byr brg bkas buaya darat & playboy bodoh ape. trutama jka bkl pngantin lelaki x pnah tebuk prempuan. bole hangin 1 bdn.

Reply

islam ada menyebut lelaki baik untuk perempuan baik..dan lelaki tk baik utk perempuan tk baik..ihtlah islam menyarankn cari la calon pasangan yg ikut ajaran islam...kalau boleh jgn kawin janda...dah terang2 islam ckp kawini lah perwmpuan baik atau lelaki baik...why nak cari bakal calon isteri yg pernah berzina..tp kalau dia dah bertaubat..baguz la...tp bg saya bertaubat sekali pon saya still nak cari pempuan yg dara..krn apa...sbb SAYA TAK MAU KETUEUNAN SAYA CUXU CICIT NANTI KETURUNAN YG JAHIL DAN MEROSAKN ISLAM..MINTA MAAF KALAU STATEMENT AY NI..MENYINGGUNG MANA2 PIHAK..TQ

Reply

AARON said,

bagi aku. . .its all what you think it is, both for man and women. . .bagi lelaki, dulu ko tebuk orang pesal ko tak kawin dgn die. . .nanti terpaksa orang lain jadi pak sanggup ko bahalul. . .lahanat. . .for women, dulu ko kene pujuk rayu lelaki xpulak ko sayang barang kau. . .dah barai nanti kawin xnak ngaku barang basi pulak tuh. . .okay my opinion and my onion, aku SEROIUSLY XNAK KAWIN PEREMPUAN YANG DAH BARAI,LOOSE,LUBANG BERSAR 18 iNCHI,SEBAB BUKAN AKU YANG TEBUK KAU DULU BAHALUL, DAN AKU XNAK JAGI PAK SANGGUP KEPADA JANTAN YANG TEBUK KAU DULU. . .DAN AKU RELA MATI MEMBUJANG KAT RUMAH ORANG TUA ATAU RUMAH SAKIT OTAK DARIPADA KAWIN PEREMPUAN YANG BARAI. . .bagi yang kata itu semua ketentuan Tuhan, nak buat apa. . .JADI KO NAK SALAHKAN TUHAN PULAK??? ingat2 la sikit, KETENTUAN DAN QADA' DAN QADHAR MEMANG DITETAPKAN, TAPI MANUSIA DIBERI HAK MEMILIH. . .kalau ko sayang barang ko, ko takkan bagi punye kan. . .walaubagaimanapun, bagi kes2 rogol ke, dikecualikan lah kecuali die kencing punya cerita. . .aku dah baca kebanyakan komen2 diatas. . .bagi cik puan yang dah barai tadi diatas tapi xnak gitau suami dia sebelum kawin, NASIB KO MEMANG BAIK SEBAB DAPAT DIA. . .kalau aku, malam tu jugak aku hantar ko balik kampung mak kau. . .first, apa sebab ko xda dara?? hah?? second, ko kata ustaz ustazah kata baik dirahsiakan,, tapi ko tahu x hak lelaki?? penat2 hantaran berpuluh2 ribu dapat barang barai,,,,weyyh FYI, ayam dara kat rumah ayam lagi murah tau. . .and , i think aa your HUBBY pun xda teruna tau tu pasal dia terima je u seadanya. . .bagi lelaki2 yang sanggup terima seadanya tu. . .POYOOOO LA LU WEI, LU NAK KE BARANG SECOND?? CHOIII LA KALAU LU NAK. . .LU MESTI PERNAH TEBUK ORANG PUNYA DULU TU PASAL LU NAK. . .mungkin orang akan cakap aku cerewet, rasa bagus sangat, rasa alim sangat, macam xpernah mel*nc*p dulu, tapi seriously, aku x melancap kerana aku masih boleh mengawal diri aku. . .but. . .kalau aku masih teruna, apa salahnya aku nakkan seseorang yang masih dara untukku. . . xadil ke?? thats why aku MATI MATI xnak perempuan yang xda dara sebab aku dah berpuluh tahun jaga teruna aku xkan aku nak berkongsi hidup dengan orang yang xsayang diri sendiri sampai mahkota sendiri pun tergadai. . .pastu aku bingai gak dengan komen love2, kalau sayang semua ok je, semua orang pernah tersilap dahulu, bla..bla..bla.. kalau ko fikir betul2 sebelum buat, ko xkan buat kan. . .so thats my answer. . .i'm a man, 25 years old, malay, teruna, xpernah kapel sebelum ni sebab aku xlayan perempuan yang mengada2 dengan lelaki and aku belum jumpa lagi yang sesuai untuk aku. . .(BUKAN FOREVER ALONE OKAY). . .and that's the way i think haw a man responds to an unvirgin bi*ch. . .i only use 'women' for virgin women only. . .NOT FOR BI*CH. . .hangin jugak baca entri ni yer. . .kepada yang makan cili, silalah merasa pedasnya. . .

Reply

hai....kepada cik puan anonymous yang kata kepercayaan dia dengan hubby dia lebih dari kepercayaan dia kepada allah??? astaga, sesat ko ni cik kak....ko tinggikan manusia dari penciptanya?? no nk jadi syirik ke?? baik ko tobat sebelum kain kapanmu menjemput....and for AAron, terbaik la lu bro...wa support sama lu...wa pun xnk anak cicit gua dari keturunan penzina

Reply

klaw aku...aku trima ja...law pikir2 blek...klaw smua laki zaman skrg nkkan istri yg ada dra...hbs tu yg x ade dara tu spa yg nak...kisah lalu usahlah diungkitkan...so trima la keadaan mereka seadanya...

Reply

teringin nk comment,
i lost my virgin when i 20, now im 26, its been 6 years now..n yet i still think about my mistake..but sampai bile nk fikir ksh lalu n xnk bkk bku baru..time hdp aku terumbang ambing,ak pernah terfikir nk suicide bcz ak xtau cmne nk hadapi my future husband dgn pkra ni..sb aku sgt sdr msa tu DARA ni penting ...but its too late..n i realize life must go on..aku just berdoa ng tuhan smga ad llaki yg blh trima aku seadanya aku,..n kun faya kun, aku brknln dgn hubby aku skrg dlm sbulan, x prnh jumpe, just texting n calling je.. :)..at our first date, aku trs trg ng dia yg ak xde dara, ak xnk jd hipokrit, brpura2 baik pdhl mcm setan prgai..wt surprise me more, die trima aku, n a week after, ktorg tunang n alhamdulillah skrg aku dh berkahwin dgn dia yg blh trima n bimbing aku mnjadi istri yg solehah..n skrg kitorg tgh expecting our first baby.. :) .. nasihat aku, setiap ape yg brlaku ad hikmahnya, Allah Maha Adil, Dia yg berkuasa ke atas kita, n Dia tdklh kejam utk mltkkn kite stiasa dlm kesusahan, yg pntg DOa, Usaha, n Tawakkal..n most important TAUBAT..jgn bertindak terburu2 mcm yg prnh aku fikir, mgkn itu ujian utk kita supaya kite lbh beringat n lbh ingt pd Dia..wallahua'lam..

Reply

bg aku,,ada dre atw x same jew..bnda 2 x pntg,,ade dre pon klu x reti jg suami x gna jgk,,,kebiasaan nya yg x de dre ni lg pandai menghargai suami,,sebb die tau,,suami die saggup terima die wlaupn die penh melakukn keslhn,,yg pentg,,kte ni sebagai suami kne la pandai didik isteri,,,terima dgn ht yg terbuka adlh lebih seng dri nk memlh sakan,,kalau dri sendri 2 pon x betol,,jgn berangn la nk dpt bni yg bgs,, chilll

Reply

terime aje...yang penting hati...

Reply

bagi aku,aku percaya Allah ciptakan setiap pasangan telah dicipta untuk bersama walaubagaimanapun,untuk bimbing dia ke jannah Allah..wahai lelaki kalaulah anda dah terima ujian/dugaan dapat bakal isteri atau sudah dijadikan isteri yang sudah tidak suci/kotor/byak dosa..ingatlah kita hnya manusia tak boleh menghukum wanita tersebut..hukuman dan balasan kerja Allah taala..dan ayat "lelaki yg baik utk wanita yg baik,lelaki yg jahat untuk perempuan yg jahat" perlu difahami sebaik mungkin..yg ni lah ilmu Allah untuk manusia bukan sekadar berfikir secara direct.."lelaki yg baik utk perempuan yg baik" ialah lelaki yg sblm ini banyak dosa dan bertaubat untk menjadi org baik akan mendapat calon isteri yg juga dalam proses berubah ke jalan Allah..kan bagus mcm tu msg2 mmbantu untuk taqwa kepada Allah..syurga la bagi org2 yg mcm ni.."lelaki yg jahat untk prepuan yg jahat" adalah seperti sblm ini lelaki atau perempuan tersebut mmg sudah terhias dgn kebaikan tetapi disebabkan dgn fitnah dunia mereka berubah secara tidak sedar untuk memilih dunia dan mengabaikan akhirat..jadi org yg mcm ni juga akan mendapat pasangan seperti dia..perlulah diingat senjata org Islam adalah doa..doakan supaya pasangan berubah,maafkan lah pasangan anda walaupun dia sengaja atau tidak sengaja melakukan kesilapan tersebut kerana diri kita belum tentu diri kita tidak akan melakukan kesilapan sepertinya,malah mungkin lebih teruk daripadanya..kesimpulannya,,dah ada yg baik untuk diri anda jgn cari lebih baik,tp bimbing yg baik tadi menjadi lebih baik,paling baik untuk anda..Syurga Allah untuk manusia yg soleh dan solehah.

Allah Maha Kaya

Reply

gile nk trime je..ape da xde agama ke..kalau trime umpama kte sedang menggadai agama..tgk la skrg ni..penzinaan berleluasa..ramai gadis2 skrg da xpentingkan dara tuk suami..hanya pentingkan bf je..org2 yg menerima ppuan terlanjur ni secara terang2 bukan laki yg baik..tp ambil kesempatan..org2 cm ni la menggalakkan gejala sosial makin melambak..mne x nye..pengakuan terang2 trime ppuan terlanjur dgn ikhlas..da terang2 ramai ppuan xkesah ilang dara sbb nti ade laki yg boleh trime mereka seadanya..kalau aku..aku xkan mudah2 nk trime seadanya..kos da makin tinggi..sepatutnye harga diri ppuan pn makin tinggi..ni x..barang xberkualiti tp nk jual harga mahal..sedangkan minyak naik 20sen pn masing2 da merungut..ni kan lg teman idop..yg xpandai jge maruah patut dpt yg sme perangai xpandai jge maruah..

Reply

gile nk trime je..ape da xde agama ke..kalau trime umpama kte sedang menggadai agama..tgk la skrg ni..penzinaan berleluasa..ramai gadis2 skrg da xpentingkan dara tuk suami..hanya pentingkan bf je..org2 yg menerima ppuan terlanjur ni secara terang2 bukan laki yg baik..tp ambil kesempatan..org2 cm ni la menggalakkan gejala sosial makin melambak..mne x nye..pengakuan terang2 trime ppuan terlanjur dgn ikhlas..da terang2 ramai ppuan xkesah ilang dara sbb nti ade laki yg boleh trime mereka seadanya..kalau aku..aku xkan mudah2 nk trime seadanya..kos da makin tinggi..sepatutnye harga diri ppuan pn makin tinggi..ni x..barang xberkualiti tp nk jual harga mahal..sedangkan minyak naik 20sen pn masing2 da merungut..ni kan lg teman idop..yg xpandai jge maruah patut dpt yg sme perangai xpandai jge maruah..

Reply

lelaki yg trime ppuan terlanjur dgn terbuka ialah lelaki dayus..xtahu nk selamatkan agama..hanya tahu nk selamatkan ppuan je..sepatutnya selamatkan agama dulu bru pkir insan lain..ni x..ppuan dulu bru agama..mmg lelaki dayus

Reply

Respect la abg..
secara xlansung mmberi motivasi pada yg lain..

Reply

setuju!!! jaga la lubang pantat tu elok2.. dara tu bukan hanya sekadar satu selaput, tp dara tu menandakan betapa tinggi maruah seorg ppuan..

Reply

marah sungguh ny. .DAEBAKK!

Reply

assalamualaikum...saya nak pendapat dari rakn2 sini saya akan bertunang pada bulan 11-2014...so bakal tunang buat pengakuan yg mengejutkan die telah di*****....n dia minta saya putuskan hubungan ini kerana dia tak suci tetapi saya redha dan menerima seadanya dia...saya sgt sygkan dia apa patut saya lakukan saya syg n simpati bercampur baur hendak putuskan hubungan..

Reply

jangan ingat ko bagos sangat, ap yg brlaku ad sebabnye,,,,,,,,,x smstinye mase silam dye x elok kite nk pandang hina kat dorang,,, kite ni diciptekan dgn 1 tuhan je x de lebeh x de kurang hanye manusie biasa dan lemah yg x lari dary buat silap,,,,, x smstinye lelaki yg baek dapat prempuan yg baek,,,,,,,,,,ad jgk laki yang baek jdohnye dgn yg x baek tujuannye ad yg boleh mendidik dan mangajar ke arah kebaikan dan yang elok,,,,, bukan smue yg ad kat dunie ni smpurne,,, prjalaann hdop kite dh ditentukan yg baek datang dary allah dan yg x baek tu x laen x bukan KITE,,,,,,sdgkn allh pon bleh mengampuni dose sseorang manusie tui walaupon berjuta-juta buih di lautan n x trkire,,,sdgkn kite ni ssame manusie ap la sangat

Reply

bila remaja melayu lepasan sekolah agama berselfie dengan lelaki cina!!!!!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1403411629919113&set=pcb.1403411676585775&type=1&theater

Reply

Post a Comment