Teka-Teki Klasik!

Kulit bertemu kulit, bulu bertemu bulu, makin rapat makin sedap?
Jawapan: Mata mengantok nak tidur
Kalau kotor tak dapat dicuci, kalau koyak tak dapat di jahit
Jawapan: Kertas
Bila ditarik, yang di atas gembira dan yang di bawah pasti merana
Jawapan: Pengail yang dapat ikan.
Ada satu benda, kita berdiri dia baring, kita baring dia berdiri tapi bila kita jalan dia pun ikut sama.
Jawapan: Tapak kaki kita
Bila dipegang, ia mati, bila dilepas, ia hidup, dibiar-biar, akhirnya mati.
Jawapan: Gasing.
Tulang seperti ikan, jinjang seperti zirafah. Kadang di atas, kadang di bawah. Kalau salah kedudukan boleh kabur pandangan, kurang pendengaran.
Jawapan: Antena TV. Kadang orang pasang kat atas bumbung, kadang pacak jer kat tanah, kalau kedudukan tak betul, gambar pun kabur, suara pun tak ada....
Mula-mula aku buka baju, lepas tu aku sapu bedak, setelah badanku disapu bedak, aku pun terjun ke dalam tasik. Lalu aku mandi. setelah selesai mandi, aku pun naik dari tasik. Siapakah aku?
Jawapan: Pisang Goreng
Badannya keras tapi kurus, tidak mempunyai tangan dan berkepala hitam
Jawapan: Anak mancis daaa.
Pembuatnya tidak mahu guna, pembelinya tidak menggunakannya dan penggunanya tidak nampaknya
Jawapan: Keranda
Di dalam Dunia ni, dialah yang paling pendek dan panjang, di dalam dunia ni dialah yang lembab dan pantas, tanpa dia semua kita buat tak jadi...
Jawapan: Masa
Ada kaki tak berpeha, ada muka tak berkepala...
Jawapan: Meja
Yang Besar dapat masuk, yang kecil tak dapat masuk
Jawapan: Songkok
Kangkang peluk, kangkag peluk, bila dah sampai pegang buah
Jawapan: Panjat pokok kelapa
Jilat-jilat bila dah basah baru cucuk, jilat-jilat bila dah basah baru cucuk
Jawapan: Masukkan benang dalam jarum

Tak puas main Teka-Teki lagi?
Jom kita layan,
Teka-Teki Terbaik Dari Ladang!
Koleksi Teka-Teki Terkini!
Gedung Teka-Teki Anda!
Jom Bermain Teka-Teki!
ISTERI SUKA SUAMI TAHAN LAMA!
JANA PENDAPATAN TANPA HENTI WALAUPUN ANDA TELAH BERHENTI!

Post a Comment