KENAPA BAYI MENANGIS KETIKA LAHIR?

Pendedahan Dan Kajian Kenapa Bayi Menangis Ketika Lahir | Sememangnya menjadi kepastian setiap bayi yang lahir menangis, melainkan bayi itu lahir tanpa roh, tiada nyawa atau telah meninggal dari dalam kandungan lagi. 

Namun tahukah anda Kenapa Bayi Menangis Ketika Lahir dan Mengapa Bayi Muslim diazankan di telinga kanannya dan iqamah di telinga kirinya sejurus kelahiran. Setiap perintah dan kejadian itu ada sebabnya dan terjadinya begitu adalah ihsan dari Allah untuk makhluk ciptaannya. Berikut ialah Pandangan Islam Mengapa Bayi Menangis Ketika Lahir.



Berdasarkan hadis Rasulullah saw yang disampaikan oleh Ibnu Abbas, beliau berkata;
"Tidak ada seorang anak yang lahir, kecuali ia menangis..” HR. Ad-Darami

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah, beliau berkata, saya mendengar Rasulullah bersabda;
"Tidak ada seorang anak Adam yang lahir kecuali dipegang oleh syaitan ketika ia dilahirkan, sehingga ia berteriak menangis karana pegangan syaitan, kecuali Maryam dan anaknya."

Hal ini juga disampaikan oleh Ibnu Abbas yang diriwayatkan oleh Ad Darami, beliau berkata;
"Tidak ada seorang anak yang lahir, kecuali ia menangis, syaitan memegang perutnya hingga ia menangis kecuali Isa putra Maryam"

Menurut Jamal Abdurrahman dalam bukunya "Cara Nabi Menyiapkan Generasi" mengatakan bahawa;
"Azan berfungsi sebagai tikaman balik kepada syaitan yang selalu berusaha menyesatkan manusia"

Jelaslah syaitan itu telah mengikut setiap ibu yang hampir melahirkan dan menunggu saat kelahiran itu untuk mula menghasut anak adam itu disaat pertama kali mereka melihat cahaya dunia. 

Maka saat diazankan di telinga kanannya dan iqamah di telinga kirinya, selain manfaat azan agar bunyian pertama yang didengar bayi  adalah lafaz-lafaz Ilahinanti, syaitan juga pasti menjauhi bayi tersebut. 

Semoga mereka menjadi manusia yang soleh dan selalu ingat akan Allah. Insyaallah

والله أعلمُ بالـصـواب
Wallahu’alam bissawab
ISTERI SUKA SUAMI TAHAN LAMA!
JANA PENDAPATAN TANPA HENTI WALAUPUN ANDA TELAH BERHENTI!

Post a Comment