PENJELASAN KENAPA ISLAM ADA 4 MAZHAB!


4 MAZHAB DALAM ISLAM ITU PERBEZAAN PARA ULAMA TERDAHULU | Sejak kecil, kita terutamanya budak-budak Malaysia telah dididik dengan hukum-hakam agama seperti yang telah tertulis di dalam PAFA (legend doh buku ni). Jika masih ingat, semua hukum yang kita belajar, adalah Mazhab Syafi’e kan?

Seperti yang diketahui ramai, Islam ada 4 mazhab, Syafi’e, Hanbali, Maliki, dan Hanafi. Siapa cakap Syi’ah tu mazhab ke-5, boleh pakai baju melayu putih, sampin hijau, dan pergi masuk sekolah agama balik. Kesemua 4 mazhab kita ada 5 rukun Islam, tiada tambah-tambah, ada dua hari raya, tiada tambah-tambah.

Sudah pasti ramai tertanya-tanya kenapa Islam kena ada 4 mazhab? Kenapa tak satu je. Siap ada sesetengah pihak yang bajet legend, cakap tak payah ikut mazhab ikut Nabi je, sebenarnya dia menggelabah je. Ustaz saya cakap, siapa cakap macam tu, dia bukan suruh ikut Nabi, sebenarnya dia suruh ikut dia sendiri.

Mazhab ni bezanya dari segi Feqah sahaja, bukan dari segi Aqidah. Feqah bermakna cara kita melakukan sesuatu Ibadat. Bagaimana nak sembahyang, nak ambil wudhu’, dan sebagainya. Tapi jenis Ibadatnya semua sama. Keempat-empat mazhab ada 5 waktu sembahyang. Aqidah semua sama. Satu Tuhan. Satu Rasul.

Mungkin juga ramai sudah tahu, mazhab ini mengikut tempat. Sebagai contoh, Mazhab Syafi’e diamalkan di Malaysia. Manakala mazhab Hanafi, diamalkan di tempat seperti Iraq. Mengenai perkara ini lah (perbezaan geografi) ternyata bergunanya mazhab.

Contoh yang paling jelas, mengikut Mazhab Syafi’e, di dalam sembahyang kita tak boleh bergerak 3 kali secara berturut-turut. Manakala mazhab yang lain boleh. Sekarang, di Mekah mereka tidak mengamalkan mazhab Syafi’e. Okay, cuba bayangkan, di Kaabah yang begitu ramai, tak boleh bergerak 3 kali, boleh ke? Kita tengah baca Fatihah, tiba ada Pak Arab tengah lintas depan kita, kita terpaksa gerak sikit, pastu ada pulak Minah Arab lalu kat belakang kita kena gerak lagi. Kalau pergerakan kaki kita melebihi 3 kali, sembahyang batal.

Habis tu sampai Subuh besok kita kena ulang sembahyang balik, sebab sembahyang kita asyik batal. 7. Situasi A: Cuba bayangkan dalam dunia ini ada satu mazhab je. Nanti kat Kaabah tiada siapa dapat habiskan sembahyangnya. Situasi B: Cuba bayangkan pulak kalau satu dunia amalkan satu mazhab je, yang boleh bergerak banyak kali. Nanti sampai kat Malaysia (yang masjidnya selalu tak penuh), nanti rilek je orang sembahyang gerak banyak kali. Siap ada mamat sembahyang sambil baca Naruto lagi.

Mazhab ini bukannya pecahan Agama. Tapi lebih dari perbezaan pendapat yang sesuai dengan tempat-tempat tertentu. Cuba bayangkan, kalau kerajaan wajibkan semua budak sekolah pergi sekolah naik bas sahaja. Tak boleh ibu-bapa hantar, tak boleh naik basikal. Kononnya tiada keseragaman. Gila ke? Semua orang ada cara masing-masing. Yang penting pergi sekolah, tiada kesah naik bas ke kereta ke permaidani ajaib ke.

Hal ini, bukan sahaja boleh diaplikasikan kepada mazhab sahaja. Tetapi juga boleh dikaitkan dengan hukum-hukum ijma’. Contoh paling terdekat, hukum mengucapkan Selamat Hari Natal. Hal ini memang bikin gua panas.

Apa yang susah sangat? Ada ulama’ kata haram tak boleh. Al-Qaradhawi kata boleh. Bukannya semua ulama’ kata Haram Mutlak. Seperti biasa khilaf (perbezaan pendapat) ini berguna mengikut tempat. Agak-agak kalau lu duduk kat Arab Saudi, jiran kau 100% Muslim, takkan tiba-tiba lu nak bagi pengumuman, “Hey Assalamualaikum. Merry Christmas“?

Tapi takkanlah kalau kau duduk kat Malaysia, ada 30 kawan Kristian. Kau terserempak dengan mereka. Kau nak diam je? Pastu “hehe sorry agama saya tak bagi wish Krismas hehe“. Cuba kau fikir macam mana persepsi penganut agama lain kalau mereka nampak kita macam ni? Kalau kita ini, mereka wish Hari Raya, kita suka kan? Eleh, jangan nak tipu. Kimora wish Eid Mubarak tergedik-gedik je kau RT.

Jadi dengan keadaan yang kita bercampur-baur bangsa dan agama di sini, kita kena hormat pegangan orang lain. Bukan setakat hormat orang Kristian, tapi lagi penting hormat orang Islam sendiri yang berpendapat lain daripada kita. Agak-agak kalau kita ni jenis tak bercampur dengan bangsa lain, semua kawan melayu, so diam-diamlah tak payah wish Krismas. Ini, bila ada member kita yang jenis bercampur dengan masyarakat, dia berpendapat seperti Al-Qaradhawi dan wish kawan-kawan dia yang beragama Kristian, boleh pergi wall post dia haram this haram that. Bodohnya?

Anyhow, sorry menyimpang jauh. Cerita asal mengenai mazhab.

Maka timbul juga persoalan-persoalan seperti bolehkah kita mengamalkan mazhab lain. Contohnya, kita yang mazhab Syafi’e ni nak amalkan mazhab Maliki pulak. Hal ini dinamakan talkin (menyampurkan mazhab). Ustaz saya kata, hal ini tak boleh sama sekali. Kecuali: A) Kita sudah belajar sepenuhnya keempat-empat mazhab. B) Kita pergi ke tempat yang mengamalkan mazhab lain.

Walaupun jika seseorang itu sudah belajar kesemua mazhab, adalah dinasihatkan supaya konsisten dengan satu mazhab sahaja. Seperti Imam Al-Ghazali, walaupun beliau ‘alim dengan semua mazhab, tapi beliau hanya mengamalkan mazhab Syafi’e sahaja.

Ingatlah, mazhab itu bukan perbezaan agama. Tapi ia adalah medium untuk memudahkan kita semua untuk menjalankan ibadah seharian agar mendekatkan diri kita dengan diriNya.
ISTERI SUKA SUAMI TAHAN LAMA!
JANA PENDAPATAN TANPA HENTI WALAUPUN ANDA TELAH BERHENTI!

8 Comments

admin xclear bab wish merry chrimastuh..sebenarnya ape hukum dier..?

Reply

salam. ahli sunah wal jamaah ng syiah bukan mazhab ke. sy keliru pasal dua ni.

Reply

admin tulis ikot pendapat sendiri semata mata ke??ingat ijma' ulama salah satu sumber hukum syariah yang disepakati selepas alquran dan assunnah serta qias

Reply

saya semakin hairan dengan Muslim malaysia ni.. di negara lain seperti di negara arab (saya kini berada di negara ambia)mereka sungguh mesra menyapa mengucapkan selamat hari natal.. di Malaysia terlalu banyak pantang larangnya.. haram mengucapkan selamat hari kristmas.. saya agak terkilan juga kerana Muslim Malaysia ni seperti itu. (walaupun tidak semua tetapi kebanyakan).. ucap selamat tahun baru cina, depavali dan sebagainya tak haram.. sedangkan kristmas itu bagi orang kristian juga merupakan tahun baru dan hari memperingati Yesus Isa Al-Masih.. kristmas dipilih untuk diraihkan pada hujung tahun kerana banyak sebab seperti hari tersebut hari cuti, di negara barat pula salji turun.. sebenarnya bila bila masa kita boleh mengadakan majlis memperingati Yesus..apa kata kalau kristian mengatakan mengucapkan selamat hari raya itu haram.. ia hanya satu ucapan bukan bererti kita mengucapkannya kita telah mengakui kepercayaannya.. agak keterlaluan jika saya katakan muslim malaysia dah melebih lebih berbanding negara asal muslim itu sendiri iaitu di negara arab.. tpi saya harus katakan macam itu kerana itu yang sedang berlaku.. saya agak terkilan.. satu ketika saya pernah amat kagum dengan muslim.. kini saya rasa biasa sahaja.. kesal..

Reply

Ikut korang la nak wish ke idak... isi hati kita hanya Allah yang tahu, bagi aku takat ko nak wish tak salah dalam hidup bermasyarakat ni, kita wish bukan bermakna kita turut serta percaya pada agama mereka.. sedangkan kita tahu bahawa mereka ini hanya menjadi bahan bakar neraka.. jangan terlalu extrem n terlalu poyo sangat.. CNY ni bertimbun dapat limau n air kotak.. nak dibuang dalam tong sampah ke? mungkin sesetengan prkara kita perlu guna akal kita, ijmaq ulama ada yg cakap haram n ada cakap tidak.. agak ko taknk wish, just duduk la dalam gua or tempurung.. x pyh campur dgn orang..

Reply

syiah tu AJARAN BARU yang KONONNYA MENYOKONG ISLAM, tapi sebenarnya merosakkan dari dalam.. berpura2 sahaja. syiah tidak mngaku Rasulullah sebagai UTUSAN TERAKHIR!!! INI JELAS SESAT!!!!.. contoh negara syiah yang bepura2 mnyokong Islam IRAN DAN GERAKAN HIZBULLAH DI LUBNAN..MEREKA NI SEKUTU ISRAEL. dalam ajaran syiah HALAL BAGI MEREKA MEMBUNUH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH..

Reply

Apa susah2 sangat, senang2 cakap jer "happy Holiday" kat bukan orang islam.
kan senang...... :D

Reply

Post a Comment